tisdag 16 juli 2013

Semester!

Några dagar innan jag gick på semester bestämde sig dotterns katt Blomma-Ros att hon skulle föda. I S:s docksäng. I S:s rum. Mitt i natten. Naturligtvis var vi medvetna om att det skulle bli en del oväsen, så raskt lyfte vi upp docksängen med katt i och kånkade in den till oss. Efter många skrikande timmar lyckades vår förstföderska (hon är bara ett år, så dessutom en riktig teen-mom) klämma ur sig tre små kolsvarta sötnosar!

Hon är lika pigg och busig som tidigare efter detta, även om hon är mycket lyhörd med sina småttingar. Även om hon är ute i trädgården och tältar med dottern à la Pettson och Findus. Helt plötsligt spetsar hon öronen och får något koncentrerat i blicken. Vips så har hon skuttat iväg och är inne hos de små sötnosarna igen.

I år blir det inte lika mycket påtande i rabatterna som vanligt. Istället målas det för fullt och i vårt tycke är resultatet i alla fall till det bättre. Ett par spaljéer till, kanske med fler klätterrosor...

Närbild på makens pillegöra. Han har redan slitit ut en pensel :D

Att jämföra: högersidan av altanräcket är ännu omålat på den här bilden.

Så långt som vi hann på nästa sida innan färgen tog slut. Tur att jag har beställt mer!

Vi har fått massor av hjälp från min pappa, min bror och en av hans goda vänner. Det är både trevligare och mindre långsamt när vi är flera, samt ett gott skäl till att ta täta kafferaster med gott fika i solen. 

Jag njuter av utsikten mot Alexander i full blom...

...och New Dawn mot sin nya gula bakgrund. 

Allt eftersom jag går här och påtar upptäcker jag att fler och fler växter har överlevt den här konstiga våren trots allt. Jag hittade ett litet skott av Carl Philip idag, Friesian och Gavnø har små knoppar. Har inte varit framme med såpvatten i år, vilket också syns på alla läskiga djur som är där och äter, men så länge mina rosor lever är jag nöjd.

Kram!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar